/RUTA DE LA PLATA BY PERE PADRÓS/

El conegut ciclista de Vilafant Pere Padrós es va embarcar aquest passat agost a la històrica via que creua Espanya (des de Sevilla fins a Gijón), “la ruta de la Plata”, 1113 quilòmetres de recorregut passant per Andalusia, Extremadura, Castella i Lleó, i Astúries. I és ell que ens fa arribar el seu diari del viatge, un diari que vol compartir amb tots nosaltres.

Fa gairebé dos segles a la Roma Imperial es va decidir construir una calçada que anava de sud a nord des d’Astorga (Asturica Augusta) fins a Mèrida (Emerita Augusta),  i que va continuar cap al sud per la XXIII, Iter ab ostio fluminis Anae Emeritam Usque, fins a Sevilla, i fins Gijón pel nord a través de la via Carisa.

ETAPA 1, 24 AGOST 2019

SEVILLA – ALMADÉN DE LA PLATA

Sortida davant de la Catedral de Sevilla, amb un primer tram  fàcil  entre asfalt, corriols i pista, sense desnivell, passant per les ruïnes romanes d’Itàlica. A partir d’aquí comencen, les costes, els camins en mal estat i les pedres. Travesso la finca Els Berrocales (Parc Natural Serra Nord de Sevilla) i arribo al final de la jornada on m’espera la pujada de El Calvario, el nom ho diu tot, amb 1’5 km es puja més de 130 mt, faig nit a Almadén de la Plata.

(70 K: 65%carretera i 35%camins)

ETAPA 2, 25 AGOST 2019

ALMADÉN DE LA PLATA – FUENTE DE CANTOS

Ruta amb molt de corriol, i molt durs, en el que tallo la coberta del darrere amb una pedra, toca reparar, vaig quedar rodejat de porcs que en volien agafar les coses. Un cop passo El Real de la Jara entro a Extremadura per camins que discorren pel parc natural de la Sierra Norte. Trobo nombroses cancel·les durant tot el recorregut, la ruta presenta fites de granit del camí històric, els km restants són molt més fàcils.

(56 K: 45%carretera i 55%camins)

ETAPA 3, 26 AGOST 2019

FUENTE DE CANTOS – VILLAFRANCA DE LOS BARROS

Ruta tranquil·la i força ràpida fins a Villafranca de los Barros, vaig tenir sort en arribar a l’alberg doncs començà a ploure amb ganes, on vaig tenir un bon refugi. El mateix trajecte podria haver sigut un infern amb basses o vent, però vaig estar de sort.

(45K: 20%carretera i 80%camins)

ETAPA 4, 27 AGOST 2019

VILLAFRANCA DE LOS BARROS – ALJUCÉN

Ruta passant per Mèrida, travesso el riu Guadiana pel pont roma, passo pel temple de Diana i l’aqüeducte de Los Milagros. El camí entre Mèrida i l’Embassament de Proserpina es realitza a través de carril ciclista. Ruta senzilla entre vinyes, amb llargs trajectes de camins ondulats que em carreguen els braços. En general un dia per gaudir del paisatge i de la història.

(60K: 40%carretera i 60%camins)

ETAPA 5, 28 AGOST 2019

ALJUCÉN – CÀCERES

Sortida d’Aljucén amb una llarga travessa pel Parc Natural de Cornalvo, un trajecte solitari en constant pujada, on em trobo amb ponts i mil·liaris romans, amb una forta pujada al Puerto de las Camellas, finalment arribo a Càceres sense cap imprevist al camí.

(58K: 15%carretera i 85%camins)

ETAPA 6, 29 AGOST 2019

CERES – GRIMALDO

Ruta molt llevadora passant per l’embassament d’Alcàntara, amb molts guals de rierols molt condicionats mitjançant  passos amb blocs de pedra. Em toca fer un esforç extra pujant al port de Los Castaños abans de fer una suau baixada a Grimaldos on acabo l’etapa d’avui.

(54K: 15%carretera i 85%camins)

ETAPA 7, 30 AGOST 2019

GRIMALDO – BAÑOS DE MONTEMAYOR

Com que al final de l’etapa de Alto de Caparrá, que era el que tenia previst, no hi ha alberg, allargo l’etapa guanyant migdia.
Sortida de Grimaldo passant pel poble emmurallat de Carcaboso, arribo a la ciutat romana de Alto de Caparrá passant per sota el seu arc i fent una visita a les ruïnes, i segueixo fins a arribar a fer nit a Baños de Montemayor, un extra que em suposa un petit esforç però que em dóna un marge per futurs imprevistos.

(80K: 30%carretera i 70%camins)

ETAPA 8, 31 AGOST 2019

BAÑOS DE MONTEMAYOR – SALAMANCA

Sortida de Baños de Montemayor tot fent el Puerto de Bejar, el camí es troba molt ben marcat amb fletxes grogues, excepte en el tram entre Béjar i Calçada de Béjar que es realitza per una carretera secundària amb trànsit escàs. Continuo fent camí pujant al cim més alt de La ruta de la Plata, el Pico de la Dueña.  Hi ha mil·liaris moderns al llarg del recorregut.  Finalment una llarga baixada de tobogans que em portaran fins a Salamanca.

(87K: 40%carretera i 60%camins)

ETAPA 9, 01 SETEMBRE 2019

SALAMANCA – ZAMORA

Sortida davant de la Catedral de Salamanca, el camí es troba molt ben marcat amb fletxes grogues, es tracta d’un trajecte molt senzill, quasi podríem dir que és un dia per agafar forces tot fent camí fins a arribar a la Catedral de Zamora.

(67K: 90%carretera i 10%camins)

ETAPA 10, 03 SETEMBRE 2019

ZAMORA – SANTA MARTA DE TERA

Sortida de Zamora, trobo multitud de senyals del camí de Santiago i de la Via de la Plata, amb múltiples alternatives. Gairebé impossible perdre. El camí passa per les ruïnes de Castrotorafe, fins a arribar a Granja de Moreruela on el camí es divideix, o cap a Astorga a agafar el Camino Francés o bé El Camino Sanabrés que passa per Orense, jo agafo aquest segon fins a arribar a  Santa Marta de Tera on faig nit.

(89K: 20%carretera i 80%camins)

ETAPA 11, 04 SEPTEMBRE 2019

SANTA MARTA DE TERA – PUEBLA DE SANABRIA

Etapa que transcorre entre Castella i Lleó i Galícia. Sortida de Santa Marta de Tera remuntant el riu Tera durant tota la jornada fins, passant per Montbuey, fins a arribar al poble impressionant de Puebla de Sanabria on visito el castell i voltants.

(68 K: 33%carretera i 66%camins)

ETAPA 12, 05 SETEMBRE 2019

PUEBLA DE SANABRIA – GUDIÑA

Sortida de Puebla de Sanabria fent força fred en portar només roba d’estiu per alleugerir l’equipatge, és el preu que he de pagar. Faig camí pujant dos ports el Alto del Padornelo i el Alto de A Canda, arribo a AGudiñaon faig nit, ja sóc a Galícia.

(60 K: 85%carretera i 15%camins)

ETAPA 13, 06 SETEMBRE 2019

GUDIÑA – XUNQUEIRA DE AMBÍA

Sortida de Gudiña, els paisatges són impressionants a la vegada que solitaris. Passo per Albergueria, on hi ha un bar on està tot ple de curculles dels peregrins, jo també deixo una de meva, passant per aldees abandonades finalment arribo a Xunqueira de Ambía on faig nit.

(70 K: 85%carretera i 15%camins)

ETAPA 14, 7  SETEMBRE 2019

XUNQUEIRA DE AMBÍA – CASTRO DOZÓN

Sortida de Xunqueira de Ambía en quasi tot baixada fins Orense, després un pujar continuo fins Castro Dozón, l’última pujada al Alto do Martiño s’ha fet molt dura i llarga.

(65 K: 90%carretera i 10%camins)

ETAPA 15,  8 SETEMBRE 2019

CASTRO DOZÓN – SANTIAGO DE COMPOSTELA

Sortida de Castro Dozón tot fent camí passo per una ermita on fan un aplec, és l’ermita de la Virgen de Gundia, la festa és molt maca amb músics, dansa, pop a la gallega, rosquilles artesanals, etc, finalment arribo a Santiago de Compostela.

(70 K: 80%carretera i 20%camins)

ETAPA 16, 9 SETEMBRE 2019

SANTIAGO DE COMPOSTELA – OLVEIROA

Sortida de Santiago de Compostela amb un constant puja i baixa fins a arribar a Olveiroa on faig nit. En duresa va de la mà com la resta de l’orografia gallega, no hi ha cap port extremadament llarg peró si un constant puja i baixa, els trams son ciclables perfectament, vaig fer peu a terra en llocs puntuals.
La sortida Santiago és ràpida en cinc minuts ets al mig d’arbres, el recorregut fins Negreira és monòton i bonic sense res d’especial, de Negreira en endavant en va agradar més, especialment el tram Muxía Fisterra.
Jo vaig fer el recorregut anant primer a Muxía i després a Fisterra, però es pot fer a la inversa, com a poble en va agradar més Muxía, però Fisterra té el far i el mític capvespre, encara que Muxía no desmereix res i a més té la llegenda de la Verge de la Barca, on diuen que la Verge va arribar en una barca de pedra per enfondir ànims a l’Apostol Santiago

( 54K: 70%carretera i 30%camins)

ETAPA 17, 10 SETEMBRE 2019

OLVEIROA – MUXÍA

Sortida dOlveiroa on al cap de poc pots triar o anar cap a Fisterra o cap a Muxía, jo trio aquesta segona opció, arribo a Muxía i fins a l’oceà atlàntic on hi ha l’ermita de La Virgen de la Barca.

( 36K: 80%carretera i 20%camins)

ETAPA 18, 11 SETEMBRE 2019

MUXÍA – FISTERRA

Sortida de Muxía cap a Fisterra on al final arribo al km 0 i el far, com deien els romans Finis Terrae, aquí s’acaba la terra i per mi aquesta petita aventura, qui la vulgui fer és molt i molt recomanable i enriquidora.

( 38K: 85%carretera i 15%camins)

Gas Mountain vol agrair al Pere Padrós que ens deixi publicar el diari del seu viatge, un llarg viatge increïbleque de ben segur que ens engrescarà en un futur no molt llunyà a emular-lo.

Els amants del cicloturisme ja no tenen excusa per no decidir-se a recórrer aquest històric itinerari sobre les dues rodes amb la nova APP per recórrer la ruta de la via de la plata en bicicleta.

Aquesta aplicació mòbil és gratuïta tant per a sistemes Android, disponible al Google Play fent click aquí