/COVES DEL MONTGRÍ BY PAJARUTRAIL/

Iniciem la ruta al pàrquing de terra al costat del col·legi Sant Gabriel del municipi Torroella de Montgrí, punt d’inici de la pista coneguda com el camí del Xiprer d’en Navarro, que primer asfaltada i després de terra ens portarà als peus del Coll de Garrigàs on ja trobem el Cau d’en Calvet, en aquesta cavitat descoberta el març de 1976 per Marcel·lí Calvet si trobaren evidències d’enterraments humans, 43 individus, un estudi datà aquestes restes, entorn el 2150 aC, doncs el massís del Montgrí constitueix una de les ocupacions humanes més antigues de Catalunya. D’aquí continuarem fins al Cau de la Figuera, molta vegetació i un camí molt desdibuixat, cal vigilar amb la pedra solta no apte pels turmells, però penseu que el premi compensarà l’aventura. Cal remuntar uns 25 metres de desnivell en direcció al Montplà fins al peu d’un cingle trobarem el Cau de la Figuera, que va servir de refugi durant la guerra del 1936.

Continuarem fins al Cau de l’Olivar d’en Maragall, cal superar uns 100 metres més de desnivell, fins a arribar al cau, el camí no està gaire clar però una mica el sentit comú ens portarà fins al forat vertical, on arribem una mica esgarrinxats. La cova és estretíssima fent difícil el seu accés a l’interior. Deixant enrere el Cau de l’Olivar d’en Maragall prenem direcció est un corriol als peus de la paret vertical del Montplà, un vell rastre de bestiar ens portarà al Cau d’en Rovira, preciós, mirador excepcional de les Illes Medes al mateix peu del cau, un dels caus més macos. Seguim amb la ruta i enfilem cap al cim del Montplà, no té pèrdua, és de bon fer i ens deixem caure sentit nord per un sender que ens porta fins al Cau de les Dents, amb unes vistes privilegiades de l’Ermita de Santa Caterina, Castell Montgrí i muntanya d’Ullà.

Remuntarem després i prenem direcció al Coll de Garrigàs per pujar per al GR-92 fins al Castell Montgrí des d’on agafarem a l’esquerra un petit corriol que en algun punt està indicat amb pintura verda (vigileu perquè en estar la pedra llisca i la verticalitat en algun punt el fan especialment perillós) que ens durà al majestuós Cau del Duc, un indret molt estimat i visitat per la gent de Torroella de Montgrí. És una cova de grans dimensions (6 metres d’alt per uns 20 metres de fons) i les vistes son fantàstiques. El Cau del Duc ser utilitzat pels homes prehistòrics fa 300.000 anys, respecteu l’indrte i gaudiu de l’espectacle. Remuntarem i desfarem un tall de camí per baixar fins a la Creu de Santa Caterina, aquí comença el corriol que ens portarà al Cau Petit i per últim el Cau del Duc d’Ullà, sense gaire complicació, des d’on desfarem el camí altre cop fins a la Creu de Santa Caterina on baixarem fins al pàrquing pel vell conegut camí del Castell Montgrí.

Podeu descarregar el track al Wikiloc d’en Ruben Cruz “Pajaru Trail

Amb la col·laboració de Rustik Empordà.